top of page

Autoprezentacja online podczas rozmowy rekrutacyjnej

Jeśli myślisz, że postpandemiczny świat biznesu będzie wyglądał, jak ten sprzed pandemii, to niestety najprawdopodobniej jesteś w błędzie. Hybrydowy model spotkań biznesowych stał się codziennością i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Dlatego już teraz warto przygotować się do tego, co rynek pracy może nam zaserwować – warto przygotować się do zdalnych rozmów rekrutacyjnych.



Pierwsze wrażenie online, czyli jak przygotować swoje stanowisko do wideorozmowy


Tak samo, jak w rozmowie twarzą w twarz, tak i w rozmowie online pierwsze minuty… Ba! pierwsze sekundy spotkania mają znaczący wpływ na wrażenie, jakie wywieramy na drugiej osobie. Koniecznie zadbaj o odpowiednie przygotowanie swojego domowego stanowiska do poprowadzenia rozmowy online.


Jedną z najważniejszych kwestii jest ustawienie kamery, przez którą będziemy rozmawiać. Ustaw ją na wysokości wzroku. Dzięki temu sprawisz wrażenie utrzymywania kontaktu wzrokowego (co jest niezwykle ważne z perspektywy mowy ciała i podkreślenia pewności siebie). Ponadto Twoja sylwetka będzie proporcjonalna, co oznacza, że będziesz świetnie prezentować się w kadrze. Staraj się, aby większość kadru zajmowała Twoja twarz. To właśnie ona wyraża emocje, jest najistotniejszym elementem całego obrazu.


Ustawienie kamery na wysokości wzroku to pierwszy krok do stworzenia profesjonalnego stanowiska do wideokonferencji. Równie ważnym elementem jest odpowiednie oświetlenie. Zapomnij o kadrach, w których okno masz za swoimi plecami. Wtedy Twoja cała sylwetka będzie ciemna, słabo widoczna dla rozmówcy. W trakcie rozmowy źródło światła powinieneś mieć przed sobą, by odpowiednio oświetlić twarz. Warto więc siadać przodem do okna – światła dziennego. A jeśli nie możesz skorzystać z naturalnego światła, wykorzystaj to sztuczne. Ale uwaga! Tu też warto trzymać się kilku wskazówek. Nie używaj światła sztucznego sufitowego – zwykle tworzy efekt „pandy” (zaciemnione oczodoły), wyglądamy na zmęczonych, chorych… Lepiej oświetlić się lampkami biurkowymi o zimnej temperaturze barwowej (około 4000 – 5000K). Unikaj ciepłego światła, ponieważ twarz wygląda wtedy jak pomarańcza.


Trzecim fundamentalnym krokiem jest zadbanie o to, co widać w tle. Im mniej dzieje się w tle, tym lepiej. Tło może wydawać nam się estetyczne, jednak nigdy nie powinno odciągać uwagi naszego rozmówcy, dlatego lepiej postawić na jednolite tło. Może to być na przykład gładka ściana. Pamiętaj jednak, by pomiędzy Twoimi plecami, a ścianą był minimum 1 metr odległości. Siedząc zbyt blisko ściany możemy sprawiać wrażenie przebywania w niezwykle małym, zamkniętym pomieszczeniu.



Mowa ciała kluczem do podkreślenia swojej pewności siebie


Wbrew pozorom mowa ciała online ma ogromne znaczenie na postrzeganie nas przez rozmówców. Wydawać by się mogło, że na tym polu nie można wiele zdziałać. Nic bardziej mylnego! Przede wszystkim należy pamiętać o kontakcie wzrokowym, a w zasadzie sprawianiu wrażenia utrzymywania kontaktu wzrokowego poprzez patrzenie w kamerę lub na ekran laptopa zaraz pod kamerą. Kontakt wzrokowy jest oznaką uważności, szczerości i zaangażowania. Jeśli podczas rozmowy, chcesz korzystać z notatek, nie drukuj ich. Wyświetl je na ekranie swojego komputera, by stale sprawiać wrażenie utrzymywania kontaktu wzrokowego.


W sytuacji rozmowy biznesowej online, rewelacyjnie sprawdzą się nierwerbalne sygnały aktywnego słuchania, jak potakiwanie głową, nadstawianie ucha, wyraźniejsza mimika, wskazująca na określone emocje.


Jeśli tylko nasz kadr nam na to pozwala, warto wykorzystać gestykulację. Należy przy tym pamiętać, że gesty – aby wspierały nasz komunikat werbalny – muszą być przede wszystkim widoczne w kadrze dla słuchacza. Co więcej, nie można zapominać o perspektywie… Co znajduje się bliżej kamery, jest widoczne dla odbiorcy jako większe. Zatem gestykulować warto, jednak w linii naszego ciała, maksymalnie zginając ręce w łokciach. W przeciwnym razie nasze dłonie w kadrze mogą wyglądać na tak duże, jak cała nasza sylwetka.


Podczas spotkań stacjonarnych, naturalnym dla nas było pochylenie w kierunku rozmówcy. Wskazywało to na nasze zainteresowanie rozmową. Podczas spotkania zdalnego pochylenie w kierunku kamery widoczne jest częściej jako zgarbiona sylwetka, absolutnie niewywierająca wrażenia zaangażowania. Zatem w trakcie spotkań zdalnych najlepiej przyjąć wyprostowaną sylwetkę.



Słowa, słowa i jeszcze raz komunikacja werbalna


Poza mową ciała ważne jest też to, co mówimy. Może Ci się to wydać banalne, ale wcale takim nie jest. Podczas rozmowy zapewne zostaniesz poproszony, by opowiedzieć o sobie i swoim doświadczeniu. W takich sytuacjach zdarza się, że osoby umniejszają swoim umiejętnościom lub zasługom.


Gdy rekruter pyta o projekt, odbyty kurs czy certyfikat, unikaj odpowiedzi w stylu: A to nic wielkiego, to tylko kilkudniowy kurs / to tylko studencki projekt/ wykorzystywaliśmy jakieś tam systemy do tego. Przygotowując się do rozmowy, przemyśl w jaki sposób opowiedzieć o każdym doświadczeniu zawodowym oraz projekcie, w który się zaangażowałeś. Wspominaj o umiejętnościach, które zdobyłeś i które przydadzą się na stanowisku, o które się ubiegasz. Szukaj punktów styku. Jeśli działałeś w kole naukowym, powiedz o tym, że np. potrafisz działać zespołowo i wymień konkretne czynności, które o tym świadczą. Niech Twoje słowa mają pokrycie w czynach. Pokazuj zdobyte kompetencje i przede wszystkim efekty.


Świetnym pomysłem jest przygotowanie kilku (3-5) historii, które wiesz, że warto będzie wpleść w rozmowę rekrutacyjną. To właśnie historie wywierają emocje i zostają najdłużej w pamięci rozmówców. Przed rozmową rekrutacyjną raz jeszcze przejrzyj ofertę pracy i wymagania na stanowisko, na które aplikujesz. Zastanów się, jaka historia z Twojego dotychczasowego życia jest dobrym potwierdzeniem danej umiejętności.



Teraz do dzieła! Stwórz profesjonalne domowe stanowisko do wideokonferencji, postaw na pewność siebie, dzięki odpowiedniej mowie ciała, zachwyć słowem, niech zapadnie w pamięci Twojego rozmówcy.


Podpis Autorki

Komentarze


Alina_Osowska_trenerka_wystapienia_publiczne_autoprezentacja.JPG

Alina
Osowska

Psycholożka i service designerka, trenerka autoprezentacji w biznesie i wystąpień publicznych. Autorka ebooków i kursów w temacie wystąpień publicznych. Na sali szkoleniowej pracuje z biznesem oraz klientami indywidualnymi nad ich prezentacjami i umiejętnościami publicznego występowania.

Archiwum postów

Tagi

© 2024 by Alina Osowska

bottom of page